For å arbeide i retning av disse målene må personalet
- resonnere og undre seg sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelser og antall og stimulere barnas evne til å bruke språket som redskap for logisk tenkning
- tilby materiell som gir barna erfaringer med klassifisering, ordning, sortering og
sammenligning
Mål for småbarns avdelingen (1-3 år):
Personalet må:
- setter ord og begreper på de ulike tingene vi leker med
- undre seg sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelse
og antall. - gi barna erfaring med sortering, klassifisering og
sammenligning
Mål for store barns avdelingen (3-6 år):
Personalet må:
- drive med mengde og begrepstrening (størst/minst, lang/kort,
tung/lett etc. - lage mat sammen med barna (veie, måle, telle)
- bruke dagtavle: dato, dag , vær etc.
- bruke konstruksjonsleker: jovo, ”diamanter” etc
- arbeide med geometri: mosaikktavle og figurer
- dekke på tralla sammen med barna (telle, systematisere)
- motivere for tall og bokstav interesse (førskolen)
- spille ulike spill
- leke Kims lek