Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken har
egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Leken er et allment
menneskelig fenomen der barn har høy kompetanse og engasjement. Den er en
grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom.
Personalet må være tilgjengelige for barn ved å støtte, inspirere og
oppmuntre barna i deres lek. Dette vil også danne grunnlag for å sikre at alle
barn får gode erfaringer og en opplevelse av å mestre samspillet med andre barn
i lek. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegge andres lek må
gis særskilt oppfølging.
(Forskrift om rammeplan forbarnehagen)
Vi ønsker:
- at barn skal oppleve glede, spontanitet og livsutfoldelse i
lek - at leken skal verdsettes fordi den har en verdi i seg selv
- at barnehagen byr på gode og varierte inne- og utearealer som
stimulerer til lek - at alle barn får oppleve samhørighet med andre gjennom lek
- at alle barn får utvikle språk- og kommunikasjonsevner
gjennom lek - at alle barn utvikler sosial kompetanse gjennom lek
- at alle barn utvikler seg motorisk gjennom lek
Personalet må:
- hjelpe alle barn til å inkluderes i lek
- gi inspirasjon til leken gjennom ulike aktiviteter som
litteratur, drama etc. - delta aktivt i barns lek og trekke seg tilbake når det er
riktig - være tilgjengelig for barn som leker
- følger med på barns lek og justerer leken dersom noen
utestenges eller opplever å bli krenket gjennom lek